در حال حاضر بسیاری از هواپیماها و هلیکوپترها به عنوان آمبولانس هوایی برای انتقال بیماران با دقت بالا استفاده می شوند. متأسفانه حمل و نقل هوایی غیرنظامی پزشکی در ایالات متحده تعداد قابل توجهی از حوادث جدی و مرگبار را تجربه کرده است.
امروزه تغییرات اقلیمی یکی از مسائل مهم در مراقبت های سلامتی است. بلایای ناشی از تغییرات آب و هوایی باعث از دست دادن درآمد، دارایی، بیکاری، وخامت رفاه، بیماری و حتی مرگ در جوامع آسیب دیده می شود. مردم، در درجه اول فقرا و حاشیه نشینان، در برابر شوک های محیطی و بلایای طبیعی شدید آسیب پذیر هستند.
بلایا، حوادث غیر قابل پیش بینی می باشند که بایستی به موقع مدیریت شوند. در تمام طول چهار فاز مدیریت بلایا، اطلاعات وضعیت موجود بایستی در اختیار مدیران قرار گیرند تا بموقع تصمیم گیری و اقدام نمایند. رسانه های اجتماعی از طریق اینترنت، تبادل اطلاعات آنلاین بین کاربران ایجاد می کنند و در شرایط بلایا و فوریت ها از روش های ارتباطی خیلی مهم می باشند زیرا سایر روشهای ارتباطی معمول، ممکن است از بین رفته باشند.
حوادث به هر شکل و درجه ای که باشند مشکلات زیادی از نظر اجتماعی و اقتصادی بر جامعه تحمیل می نماید. حوادث رانندگی همانند سایر حوادث یک معلول چند علیتی هستند که شناسایی عوامل آن یک مرحله اساسی در کاهش و کنترل حوادث محسوب می شود. طبق نظریه ماتریکس هادون که توسط ویلیام هادون ابداع گردیده است، سه عامل انسان، وسیله نقلیه و محیط در بروز حوادث ترافیکی نقش ایفا می نمایند.
تجزیه و تحلیل خطر مبتنی بر تعیین خطر است که نتیجه ای از ارتباط بین مخاطره و آسیب پذیری عناصر تحت تاثیر می باشد. هدف از تجزیه تحلیل خطر استفاده از این ارتباط برا ی تخمین و بررسی نتایج و اثرات ممکن ،تاثیرات و نتایج حواداث شدید طبیعی بر گروههای جمعیتی و پایه های زندگی آنها است.
1- در هنگام رد شدن از خیابان ابتدا به سمت چپ و سپس به سمت راست نگاه کنید.
2- کودکان باید با علایم جاده مانند رنگ چراغ های راهنمایی آشنایی کامل داشته باشند.
دیدگاه های مختلفی تاکنون برای پیشگیری از مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی وجود داشته است. از Es 3 ها که شامل آموزش، اعمال قانون و مهندسی بوده است که بعدها تا Es 6 نیز افزایش یافت و موضوعات تغییر محیط، ارزیابی، مشوق های اقتصادی هم مورد تاکید قرار گرفتند. دیدگاه بهداشت عمومی، ماتریکس هدن، ماتریکس کارول، دیدگاه سیستمیک و درنهایت دورنمای صفر از دیگر دیدگاه ها در پیشگیری از مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی بوده است.
ارتباطات خطر بلایا و فوریت ها
کارشناسان و نظریه پردازان تعاریف دقیقی در زمینه ارتباطات مطرح کرده اند که شامل واژه های زیر می شود:
ارتباط بحران
ارتباط خطر
ارتباط مدیریت موضوعات
ارتباط خطر بلایا و فوریت ها
این تعاریف پایه محکمی برای فهم اینکه چگونه ارتباط خطر بلایا و فوریت ها این نوع از ارتباطات را در یک چارچوب منسجم برای پاسخ به بلایا ادغام کرده است می باشد.
کارشناسان ارتباطات بر پایه مطالعه و تمرین می توانند یک بستر پایه برای متخصص بهداشت عمومی در پاسخ به فوریت بهداشت عمومی فراهم کنند.
آنالیز مخاطره و عملکرد یکی از تکنیکهای سیستمیک و ساختار یافته برای آزمودن سیستم و مدیریت خطر است .به ویژه اینکه این تکنیک به عنوان یک روش برای شناسائی مخاطرات بالقوه در یک سیستم و نیز شناسائی مشکلات عملیاتی که ممکن است منجر به تولید محصولات غیرقابل تأیید شود به کار می رود.
آنالیز به روش درخت حادثه بمنظور بررسی عواقب واقعه شروع کننده ی یک نمودار کراواتی ( bow-tie )استفاده می شود. چه نوع از توالیهای(نتایج) واقعه ( سناریوها ) می تواند توسط واقعه شروع کننده ( رویداد شروع ) بوجود آیند؟ متد بکار گرفته شده هم کیفی و هم کمی است. در مورد اول روش بکارگرفته شده تصویری از سناریوهای احتمالی را ارائه می کند. در روش دوم احتمالات وقوع به توالی(نتایج) مختلف واقعه و عواقب آن متصل می شوند.
این ماتریکس برای فهم بهتر و تحلیل هر رخداد مورد نظر در دهه هفتاد میلادی توسط دکتر ویلیام هدن ارائه شد و در واقع تلفیقی از مثلث اپیدمیولوژی شامل انسان، محیط و عامل در تعامل با سه بعد واقعه شامل قبل از وقوع حین وقوع و بعد از وقوع می باشد.