ارزیابی نیازهای پس از بلایا

در زمان پس از بلایا، ارزیابی مکرر برای درک وضعیت و تأمین منابع مورد نیاز برای تأمین نیازهای مردم در مناطق آسیب دیده انجام می شود. این ارزیابی ها ممکن است در مراحل مختلف مانند ارزیابی سریع در ساعات اولیه بلا تا ارزیابی جامع و دقیق انجام شود که اطلاعات اساسی را برای بازیابی[1] فراهم می کند. ابزار و رویکردهای مختلفی برای ارزیابی نیازهای پس از بلایا ایجاد شده است.

برای دستیابی به یک رویکرد استاندارد، در سال 2008 تلاش مشترکی توسط اتحادیه اروپا[2]، بانک جهانی[3] و گروه توسعه ملل متحد[4] برای تهیه ابزاری جامع و هماهنگ برای ارزیابی نیازهای پس از بلایا صورت گرفت. این تلاش منجر به توسعه رویکرد ارزیابی نیازهای پس از بلایا[5] شد که شامل ارزیابی خسارت و آسیب پس از بلایا، اولویت بندی نیازهای آسیب دیدگان و توسعه استراتژی های بازیابی با توجه به رویکرد "ساخت بهتر نسبت به قبل[6] " است. ارزیابی نیازهای پس از بلایا شامل ارزیابی جامع از تأثیرات و اثرات بلایا از جامعه، از استانی تا سطح ملی، ترکیبی از جنبه های اجتماعی، اقتصادی و مالی اثرات بلایا در بخشهای مختلف است.

ارزیابی نیازهای پس از بلایا به بخشهای زیر پرداخته است:

بخشهای اجتماعی: مسکن و اقامت؛ آموزش؛ سلامت و تغذیه؛ فرهنگ.

بخشهای تولیدی: کشاورزی؛ دام؛ شیلات و جنگلداری؛ اشتغال و معیشت؛ صنعت؛ تجارت و بازرگانی؛ جهانگردی و توریسم.

بخشهای زیرساختی: آب، بهداشت و فاضلاب[7]؛ زیرساخت های جامعه؛ انرژی و الکتریسیته؛ حمل و نقل و ارتباط از راه دور[8].

بخشها / موضوعات ترکیبی : کاهش خطر بلایا[9]؛ حاکمیت؛ محیط؛ جنسیت؛ اچ آی وی / ایدز و سن.

عناصر اصلی ارزیابی نیازهای پس از بلایا جمع آوری اطلاعات پایه، ارزیابی اثرات و تأثیرات بلایا و تدوین استراتژی بازیابی و سرانجام تعیین نیازهای بازیابی بخش است.

ارزیابی نیازهای پس از بلایا با جمع آوری داده ها در مورد وضعیت پیش از بلایا آغاز می شود. هزینه های خسارت، زیان و ساخت بهتر نسبت به گذشته در نتیجه بلایا تخمین زده می شود و نیازهای بازیابی در اولویت قرار می گیرند. اثرات بلایا شامل خسارت به زیرساخت ها و دارایی های فیزیکی در همه بخش ها، ایجاد اختلال در ارائه خدمات و حاکمیت و فرایندهای اجتماعی و افزایش خطر و آسیب پذیری است. تأثیرات بلایا عمدتاً بر تأثیرات اقتصادی و اقتصادی کلان این بلایا متمرکز است.

برای ارزیابی اثرات و تأثیرات بلایا، یک ابزار ارزیابی خسارت و زیان[10] (DaLA) برای هر بخش، برآورد هزینه خسارت و زیان مناطق آسیب دیده و همچنین هزینه مورد نیاز برای بازسازی بهتر را فراهم می کند. نتایج DaLA پایه ای برای اولویت بندی نیازها و تدوین استراتژی بازیابی خواهد بود. ارزیابی نیازهای پس از بلایا روی موضوعات مقطعی مانند چشم انداز جنسیت را در همه بخش ها، بر روی آسیب پذیرترین افراد، از جمله زنان سرپرست خانوار، کودکان و افراد با نیازهای ویژه، جوانان و سالمندان متمرکز است.

از اواسط سال 2017 ، 55 ارزیابی نیازهای پس از بلایا در سراسر جهان ایجاد شده است. اگرچه آژانس های سازمان ملل متحد از وزارتخانه ها و سازمان های همتای خود برای انجام ارزیابی نیازهای پس از بلایا پشتیبانی خواهند کرد، اما این یک فرآیند تحت هدایت دولت است که بالاترین درگیری مقامات ملی را دارد. گنجاندن رویکرد ساخت بهتر نسبت به گذشته در تهیه استراتژی بازیابی باعث ارتقاء تاب آوری جامعه در برابر بلایای آینده می شود.

 

[1] Recovery

[2] European Union

[3] World Bank

[4] United Nations Development Group

[5] Post Disaster Needs Assessment (PDNA)

[6] Building Back Better (BBB)

[7] Water, sanitation and hygiene (WASH)

[8] Telecommunication

[9] Disaster Risk Reduction (DRR)

[10] Damage and Loss Assessment(DaLA)

نویسنده: دکتر سیدمحسن حسینی بروجنی

دکترای تخصصی سلامت در بلایا و فوریت ها- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد

منبع:

Hosseini Boroujeni SM. Post Disaster Needs Assessment (PDNA). Journal of Disaster and Emergency Research. 2020;2(2):124-125.

کپی با ذکر منبع وبسایت جامع سلامت در حوادث و بلایا مجاز می باشد.

گوگل ادوردز,طراحی کاتالوگ حرفه ای,طراحی سایت ارزان,قیمت طراحی وب سایت,آموزش طراحی وب سایت با جوملا,طراحی اپلیکیشن,سایت آماده,طراحی سايت با جوملا,طراحی سایت خبری,قیمت تبلیغات گوگل,طراحی سایت مذهبی,ساعت برای جوملا,طراحی سایت حرفه ای,قیمت طراحی سایت,طراحی سايت با جوملا,طراحی سایت رایگان,قیمت طراحی سایت فروشگاه اینترنتی,پرکلرواتیلن,وب سایت ارزان,طراحی اپلیکیشن موبایل,ماژول تاریخ انگلیسی,طراحی سایت فوری,طراحی اپلیکیشن اندروید,طراحی کارت ویزیت,تبلیغات در گوگل,قیمت طراحی کاتالوگ,تبلیغ گوگل,طراحی سایت صنعتی,آموزش طراحی وب سایت,ماژول تاریخ عربی,طراحی سایت شخصی,آموزش جوملا,سایت های آماده,طراحی سایت مداحی,قیمت طراحی سایت حرفه ای,ماژول ساعت برای جوملا,طراحی لوگو,ماژول ساعت جوملا 3,طراحی سایت در 24 ساعت,تبلیغات در صفحه اول گوگل,طراحی سایت ارزان,طراحی کاتالوگ تبلیغاتی,تبلیغات در سایت گوگل,طراحی کاتالوگ,طراحی سایت حرفه ای,طراحی سایت املاک,تبلیغات گوگل,طراحی سایت خبرگزاری,نمونه طراحی کاتالوگ,تبلیغات گوگل,ساعت متحرک جوملا,طراحی سایت 24 ساعته,ماژول تاریخ ایرانی,آموزش طراحی سایت,طراحی وب سایت حرفه ای,ماژول تاریخ شمسی جوملا 3,پرکلراتیلن,طراحی سایت فروشگاهی,ماژول تاریخ شمسی,xvhpd shdj,بشکه پرکلرواتیلن,طراحی سایت فروشگاه اینترنتی,پرکلر اتیلن,ماژول تاریخ جوملا,